PINTURES DE BENIALÍ

El barranc de les Basses del Racó, descobert el 1981 pel Centre d’Estudis Contestans, és el barranc més important quant a abrics amb art rupestre de la Vall de Gallinera, perquè ací trobem cinc abrics amb representacions d’art macroesquemàtic, esquemàtic, llevantí i gravats, ubicats als dos vessants del barranc.
A l’altura del reguer picat a la pedra, a la part esquerra, trobem l’abric I. En aquest abric, encara que no hi podrem pujar pel risc que comporta, veurem, des del camí, un gravat prehistòric format per “serpentiformes verticals i formes geomètriques tancades executades mitjançant la tècnica del picat” (Hernández; Ferrer; Català, 1988). A falta d’estudis amb més profunditat, podem pensar en una cronologia neolítica o de l’Edat del Bronze per al gravat.

L’abric que sí que podrem visitar és l’abric IV, on destaquen unes excel·lents i enormes figures pertanyents a l’art macroesquemàtic, els serpentiformes. A banda de l’art macroesquemàtic, també hi ha a l’abric mostres d’art esquemàtic i d’art llevantí. Del llevantí, encara que difícils de veure, apareixen uns traços finets, el cap d’un caprí i dues figures humanes de cap piriforme en una escena d’alletament. I de l’esquemàtic destaca la figura d’una cabra, amb les potes de darrere incompletes, les dues potes davanteres, el tronc, el cap de forma triangular i les dues banyes paral·leles i corbades cap arrere. El més interessant d’aquest abric i el que el converteix en importantíssim és el fet que en un dels motius serpentiformes corresponent a l’art macroesquemàtic hi ha un esvoranc on després es van realitzar els traços finets pertanyents a l’art llevantí. Açò demostra, segons els estudiosos, que l’art macroesquemàtic és més antic que l’art llevantí.
L’art macroesquemàtic és un estil d’art rupestre exclusiu de la zona de les serres de la Marina Alta, el Comtat i l’Alcoià del qual sols es coneixen dènou abrics. La pintura és de color roig fosc, densa i d’aspecte pastós, i els motius són de grans dimensions i de traçat gruixut. Les figures humanes i els motius geomètrics constitueixen els principals temes representats. L’art macroesquemàtic es caracteritza pels seus paral·lelismes amb l’art moble del Neolític antic, especialment amb la decoració cardial de la ceràmica.

Les figures que observarem han sigut relacionades per alguns autors amb les espigues de blat que portaren els primers pobladors neolítics de les nostres terres, que ja eren agricultors i ramaders, allà pel cinqué mil·lenni abans de la nostra era i que, segurament, començaren la colonització de la península Ibèrica ací a les nostres terres.

La descripció tècnica de l’abric la podem llegir als llibres publicats pel Centre d’Estudis Contestans:

Conjunt de serpentiformes verticals i de diversos motius o figures humanes en X, algunes amb una o dues barres perpendiculars a l’angle superior. Tots els serpentiformes, de diferent grandària i grossor, presenten els extrems superiors prolongats en petits traços figurant dits, en nombre de quatre o cinc. No es pot precisar, a causa de les concrecions, si els serpentiformes s’uneixen pels extrems inferiors. 

Accedeix a la ruta de les pintures de Benialí

direction

La costera dels Victorinos era un dels antics camins que anava de Benialí a Vilallonga. Era camí d’animals, la qual cosa volia dir ample i còmode per al pas d’un animal equí carregat amb la collita.

Accedeix

Imatges

Tornar a les pintures rupestres
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google