Ruta de la Foradada
Altitud - 714 m
Dificultat - Mitjana

Així descrivia Joan Pellicer la Foradada en el seu llibre Meravelles de Diània:

Talaia de llum, arc tibant i ben traçat per l’atzar, ull fitant la mar, portal obert als solixents, les llunes i les brises marineres, la penya Foradada, grotesca, bella i gaudiniana...

Hi ha moltes maneres d’anar a la penya Foradada (la Foradà, com se la coneix a la Vall). La clàssica i més coneguda és aquella que va des de Benitaia passant pel convent franciscà de Sant Andreu i s’enfila cap al cim directament, passant per davant de la cova d’en Moragues. La pujada és especialment bonica des de l’esmentada cova fins al pla de dalt, just al repeu de la penya Foradada, on comença la part més dura, però alhora més reptadora. Aquest camí està encara empedrat en alguns trams i manté la forma ampla i escalonada amb moltes de les pedres amb què els seus primers constructors van apostar per oferir als vianants un passeig el més suau possible. La part final, més costeruda, és un repte per a l’excursionista, el qual ha de mesurar les forces per tal d’arribar amb l’energia suficient per a gaudir de l’immens plaer de fer aquest singular cim; l’arcada, el forat, la penya foradà. Les vistes que es poden distingir des d’ací dalt, si van acompanyades d’un dia clar, són excepcionals: a ponent, tota la cresteria de la serra que rep el nom del forat (serra Foradada), amb el castell de Benissili, els Llombos i el Xarpolar, i de fons Almudaina i la Mariola; a llevant, la continuació del crestall fins al cim de l’Almiserà, amb el castell de Gallinera als peus, i la mar de fons; a tramuntana podem veure palesa la solana de la Safor, la serra de l’Almirant amb les seues ramificacions finals de les serres de les Fontanelles i Mostalla; a mestral, fins al Benicadell, la serra de la Cuta i el Morquí, i a migjorn la vall d’Alcalà, amb les extenses muntanyes al darrere, tot connectant amb la serra de la Carrasca de la Vall d’Ebo i amb la Serrella per darrere.

També s’hi arriba a la Foradada des de la Carroja i des d’Alpatró, des d’Alcalà de la Jovada i des de la vall d’Ebo. La ruta que us proposem ací és circular, tot i que el primer tram és comú.

Començarem des de la carretera, just enfront de la placeta, agafant el camí costerut que puja a Benitaia i, una vegada dins del poble, el vorejarem per l’esquerra i agafarem el camí del convent. Seguint aquest camí asfaltat, arribarem al punt on es parteix per fer la circular. A la dreta pujarem directes a la penya Foradada, passant per la cova d’en Moragues, a l’esquerra anirem pel passet de Benissivà i passarem per l’era i el corral del tio Camilo i per la cova Obrada del Moro. Si en triem una, tornarem per l’altra, tant se val.

La pujada pel passet de Benissivà transcorre entre bancals abandonats, peu de cingle i rocams caiguts, en direcció a llevant fins a arribar al passet on trobarem l’era i el corral. En aquest punt girem a ponent i seguirem crestejant per la part solana de la serra Foradada. Ja molt prop de connectar amb el camí que puja per la cova d’en Moragues trobem la cova Obrada. Un lloc espectacular, antic corral que aprofita un gran abric tapiat amb pedra. Segurament degué ser refugi i talaia, o tal volta també presó.

Continuant el camí, a l’esquerra, just a la vora d’unes pedres llises, s’uneix el camí que ve de la vall d’Alcalà i d’Ebo. Junts ens porten al que ve de Benitaia, d’Alpatró o de la Carroja, i plegats ens acosten als peus de la penya Foradada.

Benissivà – Cim de la Foradà

On dormir

Com arribar

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google